Αρχική →

08/04/2025
08/04/2025

Εκπαιδευτικές δράσεις της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής

Έξι πτυχές της Θεσσαλονικιώτικης ιστορίας, ερεύνησαν και παρουσίασαν μαθητές των Λυκείων

 

 

Βάζοντας ένα λιθαράκι στην κατανόηση της σύνθετης και πολυσήμαντης ιστορίας της Θεσσαλονίκης, μαθητές της Β’ τάξης του Γενικού και του Επαγγελματικού Λυκείου της ΑΓΣ, υπό την καθοδήγηση της φιλολόγου Αγγελικής Κώστα, ερεύνησαν ιστορικά γεγονότα του 20ού αιώνα που σχετίζονται με την πόλη και παραβλέπονται από τα σχολικά βιβλία Ιστορίας. Η παρουσίαση των μελετών έγινε κατά τη διάρκεια ειδικής εκδήλωσης με τίτλο «Θεσσαλονίκη: κάθε γωνιά και μια ιστορία», στις εγκαταστάσεις του Κέντρου Ιστορίας του Δήμου Θεσσαλονίκης, το οποίο ήταν και συνδιοργανωτής.

 

 

Περιελάμβανε εργασίες έξι ομάδων, οι οποίες εστίασαν σε διαφορετικά ιστορικά γεγονότα. Η πρώτη, ανέλυσε την επανάσταση των Νεότουρκων του 1908, επισημαίνοντας τη γεωπολιτική σημασία της Θεσσαλονίκης ως σημείου αναφοράς για τη συγκεκριμένη περίοδο. Η δεύτερη, ερεύνησε τη δολοφονία του βασιλιά Γεωργίου Α’ το 1913, ένα γεγονός που άλλαξε τη δυναμική της ελληνικής πολιτικής σκηνής. Η τρίτη ομάδα επικεντρώθηκε στο Μακεδονικό μέτωπο κατά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο (1915-1916), αποκαλύπτοντας τον ρόλο της Θεσσαλονίκης ως στρατηγικού κέντρου. Η τέταρτη, ανέδειξε τον ηρωικό Μάη της Θεσσαλονίκης το 1936, μια καθοριστική στιγμή για το εργατικό κίνημα. Η πέμπτη ομάδα παρουσίασε την υπόθεση Πολκ του 1948, εξετάζοντας τις συνέπειες για την πολιτική ζωή της εποχής. Τέλος, η έκτη ομάδα ερεύνησε τη δολοφονία του Γρηγόρη Λαμπράκη το 1963, αναλύοντας τη σύνδεση του γεγονότος με το διεθνές κλίμα πολιτικής ανησυχίας.

 

 

Οι καθηγητές των δύο Λυκείων δήλωσαν περήφανοι για την αφοσίωση και τη δημιουργικότητα των μαθητών, οι οποίοι κατάφεραν να «ζωντανέψουν» την τοπική ιστορία μέσα από αρχεία, εφημερίδες, βιβλία και διαδικτυακούς πόρους. Από την πλευρά τους, οι μαθητές απέδειξαν ότι η Θεσσαλονίκη δεν είναι απλώς ένας παρατηρητής της ελληνικής και διεθνούς ιστορίας, αλλά ένας τόπος που «γεννάει» την ίδια την ιστορία.

image

Εικαστικό έργο μαθητών του ΕΠΑΛ για το περιβάλλον

 

 

Εμπνευσμένοι από το «τοξικό σύννεφο» του John Akomfrah, οι μαθητές της Α’ τάξης του Επαγγελματικού Λυκείου δημιούργησαν εικαστικό έργο που εκφράζει τόσο τους κινδύνους της ρύπανσης όσο και την ελπίδα που προσφέρουν λύσεις όπως η κυκλική οικονομία. Οι εικόνες του Akomfrah, με τα αιωρούμενα σκοτεινά σύννεφα και τα πληγωμένα τοπία, ενέπνευσαν τους μαθητές να σκεφτούν κριτικά πώς οι ανθρώπινες δραστηριότητες επηρεάζουν το περιβάλλον.

 

 

Στο έργο τους, ένα μεγάλο, σκοτεινό τοξικό σύννεφο απλώνεται πάνω από ένα ευάλωτο τοπίο, συμβολίζοντας τη ρύπανση, τα απόβλητα και τους αόρατους κινδύνους της αδιαφορίας απέναντι στη φύση. Ωστόσο, σε αντίθεση με τον συχνά ζοφερό τόνο του Akomfrah, οι μαθητές επέλεξαν να συμπεριλάβουν και στοιχεία ανανέωσης και ελπίδας. Μέσα στο σκοτάδι, εμφανίζονται διακριτικά αποχρώσεις του πράσινου και του κίτρινου— σύμβολα της ανθεκτικότητας της φύσης και των δυνατοτήτων που προσφέρει η υιοθέτηση της κυκλικής οικονομίας.

 

 

Η έννοια της κυκλικής οικονομίας — όπου τα υλικά επαναχρησιμοποιούνται, ανακυκλώνονται και παραμένουν σε συνεχή ροή αντί να απορρίπτονται — αποτυπώνεται οπτικά μέσω κυκλικών σχημάτων και επαναλαμβανόμενων μοτίβων που έρχονται σε αντίθεση με την ακατάστατη μορφή του τοξικού σύννεφου. Τα στοιχεία συμβολίζουν τους κύκλους της αναγέννησης, τονίζοντας ότι, ενώ η ρύπανση και τα απόβλητα είναι σοβαρά προβλήματα, υπάρχουν λύσεις που βασίζονται στη βιώσιμη σκέψη.

 

 

Μέσα από προσεκτική χρήση του χρώματος, της γραμμής και του συμβολισμού, οι μαθητές αποτυπώνουν μια ισορροπία ανάμεσα στην προειδοποίηση και την ελπίδα. Το έργο τους αποτελεί απάντηση όχι μόνο στις περιβαλλοντικές ανησυχίες του Akomfrah, αλλά και στην αυξανόμενη ανάγκη για βιώσιμες και υπεύθυνες επιλογές στην καθημερινότητά μας. Προκαλεί τον θεατή να αναλογιστεί τον δικό του ρόλο και να οραματιστεί έναν κόσμο όπου τα τοξικά σύννεφα της ρύπανσης θα αντικατασταθούν από κύκλους ανανέωσης.

 

 

Το έργο είναι και ένας φόρος τιμής στην επιρροή του John Akomfrah και μια προσωπική, δημιουργική εξερεύνηση του τρόπου με τον οποίο οι νέοι αντιλαμβάνονται σήμερα τη σύνδεση της περιβαλλοντικής κρίσης με τη βιώσιμη δράση. Να σημειωθεί ότι ο εικαστικός έδωσε την άδειά του στους μαθητές του ΕΠΑΛ για να αναπαραστήσουν το έργο του. Σημαντική ήταν η συνεισφορά των στελεχών του τμήματος Συντήρησης της Σχολής για την υλοποίηση του πρότζεκτ, ενώ υπεύθυνοι για το έργο ήταν η καθηγήτρια Μαρία Παρλαπανίδου και ο ψυχολόγος και σύμβουλος επαγγελματικής κατάρτισης, Θεοδόσης Τάσιος.

image

Σε CERN και Κρήτη, οι εκπαιδευτικές εκδρομές των Λυκείων

 

 

Το CERN και η Κρήτη, ήταν οι προορισμοί των εκδρομών για τους μαθητές της Β’ τάξης του ΓΕΛ και της Γ’ τάξης ΓΕΛ/ΕΠΑΛ, αντίστοιχα.

 

 

Η εκδρομή της Β΄ τάξης του Γενικού Λυκείου πραγματοποιήθηκε από τις 11 έως τις 15 Μαρτίου, με τη συμμετοχή 62 μαθητών και την συνοδεία του διευθυντή, Μανώλη Πεδιωτάκη και των καθηγητριών: Άννας Παπαευαγγέλου, Παρασκευής Χελιατσίδου, Αθηνάς Σαφλέκου και Χρυσούλας Πολύζου. Κάνοντας στάση στο Μιλάνο και τη Λοζάνη, οι μαθητές έφτασαν στις εγκαταστάσεις του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Πυρηνικών Ερευνών (CERN) στη Γενεύη. Χωρίστηκαν σε δύο ομάδες για την παρουσίαση του προγράμματος Alice και την επίδειξη των ερευνητικών εγκαταστάσεων. Ακολούθησαν επισκέψεις – μεταξύ άλλων – στο εργοστάσιο σοκολάτας της Nestlé και την οικία του Albert Einstein.

 

 

Σε ό,τι αφορά την πενθήμερη εκδρομή των τελειοφοίτων του ΓΕΛ και του ΕΠΑΛ, αυτή πραγματοποιήθηκε από τις 17 έως τις 21  Μαρτίου 2025 στην Κρήτη, με τόπο διαμονής το Ηράκλειο. Στο πλαίσιό της, οι μαθητές γνώρισαν την παλιά πόλη των Χανίων, το Ρέθυμνο και τον Άγιο Νικόλαο. Επισκέφθηκαν τον αρχαιολογικό τόπο της Κνωσού και το Αρχαιολογικό Μουσείο του Ηρακλείου όπου και ξεναγήθηκαν διεξοδικά, έχοντας την ευκαιρία να πάρουν σημαντικές πληροφορίες σχετικά με την ιστορία των ευρημάτων. Κατά την επίσκεψή τους στο Ενυδρείο της Κρήτης είδαν από κοντά τα είδη που φιλοξενεί, ενώ η επίσκεψή τους στο νησί της Σπιναλόγκας τούς έδωσε την ευκαιρία να μάθουν την ιστορία του, αλλά και να περιηγηθούν στον πολύ όμορφο χώρο του. Επίσης, οι μαθητές επισκέφθηκαν το Μοναστήρι του Αγίου Γεωργίου, το οινοποιείο Λυραράκη, τους τάφους των Βενιζέλων και το σπίτι του Ελευθερίου Βενιζέλου στη Χαλέπα Χανίων. Όλες οι επισκέψεις συνέβαλαν σημαντικά στο να εξοικειωθούν οι μαθητές με τα μέρη, τις γεύσεις και τις παραδόσεις του νησιού. Τους μαθητές συνόδευαν ο διευθυντής του ΕΠΑΛ, Απόστολος Βουρκούδης και οι καθηγητές: Μ. Γιαννόπουλος, Μ. Μπέτσια, Μ. Ράπτη, Δ. Τσαφαρά και Κ. Χοροζίδης.

image
image

Σε εκδήλωση κατά της βίας συμμετείχαν μαθητές των Λυκείων

 

 

Στο κατάμεστο από 600 μαθητές συνεδριακό κέντρο «Ιωάννης Βελλίδης» πραγματοποιήθηκε η εκδήλωση «Βία: Νιώσε! Μίλα! Δράσε!», την οποία διοργάνωσε η Ιερά Μητρόπολη Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με την περιφερειακή διεύθυνση πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας και τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης. Από την Αμερικανική Γεωργική Σχολή συμμετείχαν οι μαθητές της Α’ τάξης του Γενικού και του Επαγγελματικού Λυκείου.

 

 

Σκοπός της εκδήλωσης ήταν η εκπαίδευση των μαθητών στην πρόληψη και την αντιμετώπιση της βίας, εντός της εκπαιδευτικής κοινότητας. Στη φετινή εκδήλωση, πραγματοποιήθηκαν δώδεκα βιωματικά εργαστήρια (θεατρικά δρώμενα, συνεντεύξεις – συζητήσεις τύπου podcast, διαδραστικά κ.α.), στα οποία συμμετείχαν διακεκριμένοι και εκπαιδευμένοι επιστήμονες ψυχολόγοι, άνθρωποι του πνευματικού και αθλητικού κόσμου, όπως, επίσης, και ο Παναγιώτατος Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης κ.κ. Φιλόθεος και ο Αρχιμ. π. Βαρνάβας Γιάγκου, υπεύθυνος Γραφείου Νεότητας και Ποιμαντικής της Ι.Μ.Θ.  Στο τέλος της εκδήλωσης, ο  κ.κ. Φιλόθεος μίλησε στους 615 μαθητές, αναφερόμενος στην ενδοσχολική και εξωσχολική βία και για την κάθε μορφή βίας, και τόνισε την αξία της αγάπης και του σεβασμού για τον συμμαθητή και εν γένει στον συνάνθρωπο.

 

 

Στην εκδήλωση, συμμετείχαν μαθητές από συνολικά 17 Λύκεια της πόλης. Τους μαθητές της ΑΓΣ συνόδευσαν οι εκπαιδευτικοί: Ελένη Πασχαλούδη, Άννα Παπαευαγγέλου, Γιώργος Καρτσιώτης, Νίκος Δώδος και η ειδική παιδαγωγός Κατερίνα Σταματίκα. Η συμμετοχή της ΑΓΣ ήταν αποτέλεσμα συνεργασίας των δύο Λυκείων και του προγράμματος Arcadia.

image

Ομιλία για ζητήματα ασφάλειας, σε οικοτρόφους της Σχολής

 

 

Η ασφάλεια στην πλοήγηση στο διαδίκτυο και των ηλεκτρονικών αγορών αλλά και οι συμβατικές μορφές απάτης, βρέθηκαν στο επίκεντρο ομιλίας του αξιωματικού της ΕΛ.ΑΣ., BA Ιστορίας, MSc Διεθνών Σχέσεων Στρατηγικής και Ασφάλειας και Εκπαιδευτή Ενηλίκων, αστυνόμου Ιωάννη Κουρσιούμη. Την εκδήλωση παρακολούθησαν οι οικότροφοι της Σχολής, με σκοπό την ενημέρωση και ευαισθητοποίησή τους σχετικά με τους κινδύνους στον ψηφιακό κόσμο.

 

 

Ο αστυνόμος ανέλυσε τις βασικές αρχές της ασφαλούς πλοήγησης, τονίζοντας τη σημασία της προστασίας προσωπικών δεδομένων και της αποφυγής επισφαλών ιστότοπων. Παράλληλα, παρουσίασε πρακτικές συμβουλές για την πραγματοποίηση ηλεκτρονικών αγορών, όπως η χρήση ασφαλών μεθόδων πληρωμής και η επαλήθευση της αξιοπιστίας των διαδικτυακών καταστημάτων. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στις συμβατικές μορφές απάτης, με τον αστυνόμο να εξηγεί ότι οι απατεώνες εκμεταλλεύονται την αφέλεια και την έλλειψη ενημέρωσης των πολιτών. Μέσα από παραδείγματα πραγματικών περιστατικών, οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να κατανοήσουν τις μεθόδους που χρησιμοποιούνται και να μάθουν πώς να προστατεύονται.

image

Συμμετοχή στον πανελλήνιο διαγωνισμό Forensics

 

 

Στον πανελλήνιο διαγωνισμό Έντεχνων Ρητορικών Λόγων στα Αγγλικά (Panhellenic Forensics Association Tournament) συμμετείχαν δώδεκα μαθητές του Γυμνασίου Χασιώτη και έξι μαθητές του Γενικού Λυκείου.

 

 

Έλαβαν μέρος στις κατηγορίες: Oral Interpretation, Original Oratory,  Duet Acting και Impromptu Speech, παρουσιάζοντας τα παρακάτω κείμενα και δρώμενα:

 

 

Oratories:

Μιράντα Γεωργίου: Cupid’s Construct

Κλειώ Καρόζη: Be Real

Σήλια Λαμπράκη: Revenge

Νόρα Μαυρομάτη: The Perks of Being insane

Κατερίνα Ράικου: Hypocrisy – Friend or Foe?

Ανδριάνα Σουντουλίδου: Selfish – To Be or not to Be

 

Impromptu Speech

Μιράντα Γεωργίου, Έλενα Ντούρου Μιχάλης, Τζίμας

 

Oral Interpretation (Dramatic)

Μιράντα Γεωργίου: Before the Coffee Gets Cold, by Toshikazu Kawaguchi

Στεφανία Παπαδοπούλου: The Hate U Give, by Angie Thomas

Λεωνίδας Ψωμάς: The Grapes of Wrath, by John Steinbeck

Μιχάλης Τζίμας: The Picture of Dorian Gray, by Oscar Wilde

 

Oral Interpretation (Comic)

Νόρα Μαυρομάτη: Yertle the Turtle, by Dr Seuss

Έλενα Ντούρου: Clytemnestra, by Costanza Casati

Κωνσταντίνος Τούλας: Odd 1s Out, by James Rallison

 

Duet Acting

Κατερίνα Αγραφιώτη, Μαρία Τσάτσουα: She kills Monsters, by Qui Nguyen

Χαριτίνη Τακασά, Ινώ Ζολώτα: Gossip Girl, by Josh Schwartz & Stephanie Savage

Μελίσσα Κωνσταντινίδου, Κάτια Ψηφίδη: Dirt, by Robert Schneider

Μάριος Αγγελόπουλος, Κλειώ Καρόζη: Super Heroes, by Don Zolides & Ian McWelthy (Διάκριση στον τελικό)

 

Τους μαθητές της ΑΓΣ προετοίμασαν οι καθηγητές Αγγλικών: Αθηνά Νικηφορίδου, Στέλλα Χυτίρογλου και Δημήτρη Τσομπάνο, τον συντονισμό είχε η εκπαιδευτικός Βιβή Παντελίδου, ενώ σημαντική ήταν η συνεισφορά της fellow Michaela James – Thrower.

image